Tekstgrootte

  • Home
  • Onze school
    • Geschiedenis
    • Huisvesting
    • Onze 'kijk' op leren / visie
    • Passend onderwijs
    • Team
    • Groepen
    • Stichting Uniek
  • Praktisch
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Schoolgids
    • Ziekmelding
    • Verlofaanvraag
    • Aanmelding leerling
    • Hoofdluiscontrole
    • Stichting Leergeld
  • Ouders
    • Nieuwsbrief
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Overblijven
    • Buitenschoolse opvang
    • Verkeerscommissie
    • Social schools
    • Ouderportaal Parnassys
  • Leerlingen
    • Lesmateriaal groep 1-2
    • Lesmateriaal groep 3
    • Lesmateriaal groep 4
    • Lesmateriaal groep 5
    • Lesmateriaal groep 6
    • Lesmateriaal groep 7
    • Lesmateriaal groep 8
  • Veiligheid
    • Anti-pest protocol voor de Wilsdonck
    • Klachtenregeling
    • CJG
    • Privacy
    • Medicijngebruik
    • Bedrijfshulpverlening
  • Contact
Iedereen is welkom
Passend onderwijs voor ieder kind
Ontwikkelen door samen te spelen, te leren en te onderzoeken
Fluitend naar school en fluitend naar huis

Onze 'kijk' op leren / visie

Visie op lesgeven

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:

  • interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
  • onderwijs op maat geven: differentiëren
  • gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
  • een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
  • kinderen zelfstandig (samen) laten werken

Visie op leren

Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Het leren kan bemoeilijkt worden door extra ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen is een zorgstructuur opgezet.

Visie op identiteit

Onze school is een katholieke basisschool. Wij willen de kinderen kennis laten maken met de katholieke geloofscultuur in relatie met andere geloofsovertuigingen.

Visie op 21st century skills

Wij willen leerlingen een samenhangend geheel van vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de 21st eeuw. We onderschrijven in de eerste plaats het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit, dat kennis altijd en overal voorhanden is. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en -constructie, om innovatie. In de derde plaats is het een feit dat de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen en het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren een steeds centralere speelt in onze (toekomstige) samenleving. Op onze school willen we daarom gericht aandacht besteden aan de 21st century skills:

  • Samenwerking en communicatie
  • Kennisconstructie
  • ICT gebruik
  • Probleemoplossend denken en creativiteit
  • Planmatig werken       

De gerichtheid van onze school op de 21st century skills heeft grote gevolgen voor de deskundigheid van de leraren, voor ons aanbod, voor onze middelen (digitale leermiddelen) en onze organisatie (inclusief didactiek en klassenmanagement). Het laatste aspect vraagt ook om een doordenking van de rol van de leraar, de rol van de leerling en de rol van de ouders/verzorgers.


Snel naar

Stichting Uniek

Parnassys

Social Schools

Kind Aanmelden

Contact

Rembrandtlaan 7 
4941 ZA  Raamsdonksveer

telnr: 0162-512315

directie@dewilsdonck.nl
Directeur: Nine van Linge

Algemeen

© 2018 Social Schools
Alle rechten voorbehouden

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools